Bloemkool- en broccoligratin met Geitenkaas

19 Mrt

Opnieuw een lekkere groentenschotel, zoals er zoveel op mijn menu staan 🙂 Deze keer met bloemkool en broccoli. Ik had nog bloemkool over van het weekend want ik had ze rauw gebruikt om te dippen in cocktailsaus. De groentjes heb ik eerst voor gestoomd, zo moeten ze ook minder lang in de oven. Ik steek ze enkel nog even in de oven om te gratineren met de kaas. De kaas smelt en de smaken vermengen zich met de basilicum en dille en de sojaroom. Je krijgt zo een heeeeeerlijk smeuïg sausje.

Broccoli- groentengratin met geitenkaas

Voor 1 persoon of 2 als bijgerecht:

  • 1/2 bloemkool 
  • 1/2 broccoli
  • een handje princesseboontjes (ongeveer 50 gram)
  • handvol sluimererwten (1/2 bakje)
  • 5 tal kerstomaatjes, gehalveerd
  • 2 wortelen, gehalveerd, in stukjes
  • dille
  • basilicum
  • 3 el olijfolie
  • 1 el dragonazijn
  • 1 koffielepel mosterd
  • versgemalen zwarte peper
  • fleur de sel
  • 1/2 geitenkaasje (crottin de chavignol)
  • 2 el sojaroom, light
  • peccorino

Bereiding:

  • Verdeel de bloemkool en broccoli in roosjes. Maak de boontjes en sluimererwten proper door de uiteinde af te snijden. Rasp de wortelen en snij ze in kleinere stukken. Stoom ze gaar in de stomer gedurenden 10 à 15 minuten (of kook ze beetgaar in water). 
  • Maak ondertussen de vinaigrette met olijfolie, dragonazijn, mosterd, peper & fleur de sel en de groene kruiden. Verwarm ook al de oven voor op 180°C.
  • Doe de groenten in een ovenschaal en bedek ze met de vinaigrette. Voeg de kerstomaatjes toe. Doe er ook nog wat sojaroom bij. Verbrokkel de geitenkaas boven de groenten. Rasp op het einde wat peccorinokaas over de groentenschotel en steek hem gedurende 15 minuten in een voorverwarmde oven van 180°C.

2013-03-19 21.04.37

2 Reacties to “Bloemkool- en broccoligratin met Geitenkaas”

  1. Sofie maart 25, 2013 bij 12:29 pm #

    Mmm lijkt mij erg lekker! Ik ben gek op ovenschotels, ze zijn altijd zo lekker makkelijk te maken.

    • julivwee maart 28, 2013 bij 10:14 am #

      Bedankt voor de leuke reactie 🙂
      Ja ik zet elke week ovenschotels op mijn menu. Deze was best vernieuwd voor mij door de sojaroom die ik erin had gebruikt. Die vermengde zich zo over heerlijk met de geitenkaas.
      Gr. Julie

Geef een reactie

