Griet uit de oven met salie en citroen en gestoomde groenten en tomatensaus

11 Apr

De heerlijke geur van de griet met de verse kruiden is echt zaaalig !! Ik vind dat griet het meest tot zijn recht komt wanneer die aan de groot, in z’n geheel of als moot, geroosterd of gegrild is. Uit de oven is hij ook echt heerlijk!! Het is niet de goedkoopste vissoort, maar toch nog iets goedkoper dan tarbot. Zelf vind ik griet zeker even lekker. Met de graten en kop van deze vis kun je een geweldige bouillon voor een heerlijke saus maken, zeker niet weggooien dus.

2013-04-10 20.26.11

Ingrediënten voor 2 personen: 

Voor de vis:

  • 1 moot griet, op de graat
  • 4 saliebladeren
  • 1 takje tijm
  • 1 takje rozemarijn
  • 1 takje dragon
  • 1 citroen, het sap
  • olijfolie
  • 1 el gemalen en geroosterde korianderzaadjes
  • zeezout & zwarte peper
  • 10 tal zwarte olijven, gehalveerd, zonder pit

Voor de tomatensaus:

  • 3 tomaten, ontpit en ontveld, in blokjes
  • 1 sjalotje
  • 1 Spaans pepertje, zonder zaadjes
  • 1/2 doosje zongedroogde tomaatjes
  • 1 el tomatenpuree
  • 3 salieblaadjes
  • 1 rozemarijntakje
  • 1 takje tijm
  • 250 ml visbouillon
  • olijfolie
  • peper & fleur de sel

De gestoomde groenten:

  • 1/2 bakje sluimererwten
  • 1/2 bakje suikererwten
  • 1/2 broccoli, in roosjes
  • 1/2 bloemkool, in roosjes

Bereiding:

2013-04-10 20.25.23

Eén reactie to “Griet uit de oven met salie en citroen en gestoomde groenten en tomatensaus”

  1. Linda Vermeer april 13, 2013 bij 11:08 am #

    Hi Julie,

    Via mijn collega’s werd ik gewezen op je mooie blog. Omdat ik denk dat er een overlap zit in de doelgroep van jouw blog en onze (web)winkel, ben ik benieuwd of je ook open staat voor een actie of samenwerking, waar zowel je blog als onze webwinkel van profiteert. Ik weet dat je in België woont en wij in Nederland zitten maar inmiddels hebben wij ook dochterondernemingen in Antwerpen en Brussel. Mail me als je interesse hebt!

    gr, Linda

Geef een reactie

