Gegrilde sprot met aioli

30 Apr

Eén van mijn lievelingskoekboeken is ‘Mijn Pure Keuken’ van Pascale Naessens. Ik volg zoveel mogelijk haar filosofie. Haar gerechtjes zijn zo eenvoudig en toch zo lekker. In haar eerste boek staat het hapje gegrilde sprot. Sprot zit vol gezonde vetten en eiwitten. Ik heb ervoor gekozen om de sprotjes te serveren met aioli, een soort lookmayonaise. Echt een heerlijk gezond hapje !

bron: 'Mijn Pure Keuken' Pascale Naessens

bron: ‘Mijn Pure Keuken’ Pascale Naessens

Ingrediënten:

  • Gekuiste gerookte sprot
  • Citroen
  • Grove peper

Voor de aioli:

  • 1 tl graanmosterd
  • 2 teentjes look, fijngehakt
  • 1 tl zeezout
  • snuf zwarte peper uit de molen
  • 1 tl wittewijnazijn
  • 1 tl citroensap
  • 2 eidooiers
  • 200 ml arachide-olie
  • 100 ml olijfolie

Bereiding: 

  • Leg de sprotten op de grill voor 7 minuten.
  • Voor de aioli: pureer de mosterd, knoflook, peper en zout, azijn, citroensap en eidooiers 1 minuut in een blender en schenk er vervolgens geleidelijk de olie bij.
  • Dresseer de sprotjes op een klein bordje samen met de aioli. Besprenkel ze  met citroensap. Kruid met peper.
Geef een reactie

