Veggie groentecassoulet

22 Mei

Dit gerecht is gebaseerd op een recept van Jeroen Meus. Ik heb het bereid zonder de lookbroodjes en in plaats daarvan heb ik verbrokkelde feta over de warme saus geserveerd. De bloemkool heb ik vervangen door broccoli, want ik had nog broccoliroosjes over. Er lagen ook nog enkele snijbonen in mijn koelkast dus deze heb ik er dan ook maar ingegooid.

groentecassoulet

Veggie groentecassoulet

Ik heb de schotel afgewerkt met verbrokkelde feta

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 1/2 broccoli, in roosjes
  • 5 snijbonen, in stukjes
  • 3 wortels, in stukjes
  • 3 stengels bleekselder, in stukjes
  • 1 blik witte bonen (ongeveer 130 g)
  • 1 blik kerstomaten
  • 250 g verse kerstomaten
  • 1/2 witte ui, fijngesneden
  • 1 teentje look, geplet
  • enkele takjes tijm
  • 2 blaadjes laurier
  • 1 koffielepel sambal
  • olijfolie
  • een handvol verse basilicum
  • een handvol verse platte peterselie
  • fetakaas, verbrokkeld

Bereiding:

  • Verhit een scheutje olijfolie in een stoofpot. Stoof de gesnipperde ui en de lookpulp in de pot en roer regelmatig.
  • Doe de stukjes bleekselder, wortelen, snijbonen en broccoliroosjes in de pot en roer  tussendoor, bij het toevoegen van 1 soort groente regelmatig, om. Voeg indien nodig nog wat extra olijfolie toe.
  • Voeg een lepeltje sambal toe aan de groentebereiding.
  • Doe het blik kerstomaten in de pan. Vul het blik nadien met water en voeg dit ook toe. Je kan hiervoor ook groentebouillon gebruiken in plaats van water. Ik heb 1/2 groentebouillon blokje toevoegd samen met ongeveer 250 ml water.
  • Doe er nu de verse tijm en laurier bij.
  • Giet de inhoud van het blik witte bonen in een zeef en spoel ze af onder stromend water. Laat ze even uitlekken en voeg ze dan toe aan de bereiding.
  • Zet het deksel op de pot en laat de groentecassoulet 20 tot 30 minuten sudderen op een zacht vuur. Voeg indien nodig nog wat peper & zout toe.
  • Voeg op het laatst de kerstomaatjes in hun geheel toe en laat ze enkele minuten warmte opnemen.
  • Werk het bord af met verse bladpeterselie & basilicum en verbrokkelde fetakaas.
  • Tip: voor mijn vriend heb ik de groenteschotel  met blokjes kip in plaats van fetakaas gemaakt.
Alternatieve bereiding met stukjes kip

Alternatieve bereiding met stukjes kip

Geef een reactie

