Zalm met een sesamkorstje met groene asperges en gemarineerde courgettes

28 Mei

Heerlijke zalm met een korstje van sesamzaadjes in combinatie met groene asperges en peccorinokaas. Ik serveer de zalm met gemarineerde courgette en een lekkere lauwe pasta.

De pasta serveer ik heel puur. Ik neem altijd volkorenpasta. Gewoon wat olijfolie van zeer goede kwaliteit erbij doen, geraspte peccorinokaas, sap van een citroen, peper & fleur de sel. Ik had nog wat kerstomaatjes in de koelkast staan en deze heb ik er ook door gemengd.

Zalm met sesamkorstje, groene asperges en gemarineerde courgette

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 300 g zalmfilet, in 2 stukken
  • sesamzaadjes
  • 1 bundel groene asperges
  • 1/2 courgette, in zeer fijne plakken
  • 3 takjes munt, fijngesneden
  • 1 kl fijngesneden verse bladpeterselie
  • 1 el wittewijnazijn
  • sap van 1 citroen
  • 2 el sojasaus
  • 1 el rijstazijn
  • sap van 1 limoen
  • 2 tomaten, ontveld & ontpit
  • afwerking: pecorino & een heel pure pasta met peccornio en olijfolie

Bereiding:

  • Snij de courgette in ultrafijne plakken. Doe ze in een mengschaal en overgiet met sap van 1/2 citroen, 1 el wittewijnazijn en 1 el olijfolie van goede kwaliteit. Doe er de fijngesneden munt en bladpeterselie bij en meng.
  • Ontvel en ontpit de tomaten en snij ze in kleine blokjes. Hou ze aan de kant voor de afwerking.
  • De groene asperges hoef je niet te schillen. Snij enkel de harde, taaie uiteinden van de asperges af. Halveer ze en kook ze 5 minuten in gezouten water. Haal ze uit het water en laat uitlekken.
  • Rol de 2 stukken zalmfilet door de sesemzaadjes.
  • Neem een ovenschaal en leg de groene asperges erin. Kruid ze nog wat met zwarte peper. Leg daarop de 2 stukken zalm. Kruid opnieuw met wat peper. Knijp het sap van de limoen erover uit. Doe sojasaus, rijstazijn en een scheutje olijfolie erbij. Zet de schotel 12 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.
  • Serveer de courgetterolletjes, groene asperges en daarop de zalm. Werk het bord af met de blokjes tomaat en schilfers pecorino. Overgiet eventueel nog wat met olijfolie van goede kwaliteit. Serveer met een lauwe pasta.
Gemarineerde courgetteplakken

Gebruik olijfolie van goede kwaliteit

De volkorenpasta heb ik afgewerkt met olijfolie, pecorino, citroensap, zwarte peper & fleur de sel.

De volkorenpasta heb ik afgewerkt met olijfolie, pecorino, citroensap, zwarte peper & fleur de sel.

 

2 Reacties to “Zalm met een sesamkorstje met groene asperges en gemarineerde courgettes”

  1. Liesbeth Desnyder april 26, 2014 bij 6:24 pm #

    Ik serveer dit vanavond voor mijn gasten en kijk er zelf al heel hard naar uit! (Ps: super recepten op de blog -> voor mij de perfecte balans tussen haalbaar- gezond – lekker en afwisselend. Keep up the good work!)

Geef een reactie

