Olijfolie … Het vloeibare goud

29 Mei

Ik ben dol op olijfolie. Mijn gerechten zijn eigenlijk bijna altijd met olijfolie bereid, boter gebruik ik zelden. Ondanks het feit dat olijfolie een vet is en diëtisten slechts 1 eetlepel per persoon aanraden, trek ik me die regel meestal niet aan. Natuurlijk mag je niet overdrijven, overdaad schaadt altijd, maar als je goede vetten gebruikt, hoef je niet te denken dat je zal verdikken. Olijfolie bevat de goede, onverzadigde vetten en mag je dus zonder schuldgevoel consumeren. Ik kies altijd olijfolie boven boter.

Je hebt zoveel verschillende soorten olijven De smaken en geuren variëren van simpel tot complex en komen spontaan of pas in de nasmaak. Ook de smaak kan variëren tussen zoet en aangenaam bitter, via fruitig, notig, kruidig en peperig. Elk gerecht zou eigenlijk een andere soort olijfolie kunnen gebruiken.

Investeer eens in een olijfolie van goede kwaliteit. ‘Extra Vierge’ olies met een lage zuurgraad (minder dan 1%) zijn de beste en hebben de volste smaak en geur. De ‘Extra vierge’ olies worden met mechanische middelen verkregen en hebben geen chemische behandeling ondergaan. Die duurdere ‘extra vierge’ olie hoef je niet te gebruiken om te bakken, maar gebruik hem om bijvoorbeeld een salade caprese, geroosterde groenten, een pasta of vinaigrette mee af te werken, je zal het verschil in smaak zeker merken.

http://www.stylemepretty.com/gallery/picture/701784/

Geef een reactie

