Tomatensaus met ei, tonijn en geitenkaas

8 Jun

Dit gerecht is geïnspireerd op wat ik in het boek van Claudia Roden heb gezien. Zij maakte ‘Tomaten met tonijn en hardgekookt ei’. Ik poste het al eerder op mijn blog. Ik haal graag inspiratie uit recepten, maar dikwijls geef ik er dan mijn eigen draai aan.

Dit is mijn versie:

Tomatensaus met geitenkaas, ei en tonijn

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 500 g romatomaten
  • 1 grote vleestomaat (of 2 kleine), ontpit en ontveld in blokjes
  • 1 groene paprika, geschild, zonder zaadjes, in blokjes
  • 1 teentje knoflook, geschild en fijngesneden
  • 10-tal kerstomaatjes, gehalveerd
  • 1/2 koffielepel suiker
  • 1 à 2 koffielepels tomatenpuree
  • 2 el wittewijnazijn
  • een scheut olijfolie
  • een schuifje paprikapoeder
  • 2 hardgekookte eieren, gepeld en in vieren gesneden
  • 1 blikje tonijn, uitgelekt en verkruimeld
  • verse platte peterselie, fijngesneden
  • verse basilicum, fijngesneden
  • geitenkaas, in stukjes
  • afwerking: rucola en parmezaanschilfers

Bereiding:

  • Doe een scheutje olijfolie in een pan. Bak de knoflook even aan. Doe dan de paprikablokjes erbij en roer alles om.
  • De romatomaten moeten niet  ontpit en ontveld worden. Snij ze in vieren en doe ze bij de paprikablokjes. Roer regelmatig en laat ze enkele minuten pruttelen zodat het vocht wat kan inkoken.
  • Doe er de tomatenpuree bij, een scheut wittewijnazijn en de suiker. Laat het tomatenmengsel nog wat sudderen.
  • Kook ondertussen de eieren. Ik kook het altijd 9 minuutjes dan is het nog een klein beetje smeuïg vanbinnen.
  • Ontvel en ontpit de vleestomaat en snij ze in blokjes. Doe de blokjes tomaat bij het tomatenmengsel. Laat alles nog wat sudderen en kruid dan naar smaak met versgemalen zwarte peper & zout en paprikapoeder.
  • Giet het gerecht in een grote schaal en verdeel het ei en de tonijn ervoor. Werk af met de geitenkaas en verse kruiden. Leg er wat gehalveerde kerstomaatjes bij.
  • Steek de schotel nog een 10-tal minuutjes in een voorverwarmde oven op 180°C. Zorg dat je de geitenkaasblokjes nog wat ziet zitten en dat het nog niet volledig is gesmolten.
  • Werk af met wat parmezaanschilfers en rucola.
Geef een reactie

