Appelgebakjes zonder geraffineerde suiker

7 Jul

Een gezond tussendoortje. Zalig toch om te snoepen, maar ondertussen toch gezond bezig te zijn 😉 Door het feit dat het zonder ‘echte’ suiker is, daarmee bedoel ik fabrieksuiker, de bewerkte suiker dus, kan je het appelgebakje eigenlijk ook altijd ontbijt eten.

Ik probeer de laatste tijd echt minder geraffineerde suiker te eten omdat ik merk dat ik er heel gevoelig voor ben. Eén suikershot werkt voor mij als een soort verslaving, dan wil ik er telkens meer en meer van. Je kent het wel … eten tot het pak leeg is. Helaas ben ik wel een snoeper dus daarom probeer ik nu zelf wat alternatieven te zoeken zonder de witte, geraffineerde suiker. Het is echt vergif voor je lijf.

Ik dit toetje heb ik enkel natuurlijke suikers gebruikt zoals ahornsiroop en palmsuiker. Ahornsiroop is het ingedikte sap van de Canadese esdoornboom. Het is een dikke siroop die in tegenstelling tot geraffineerde suiker rijk is aan belangrijke mineralen zoals zink en mangaan. Ahornsiroop doet het uitstekend in zoete bakrecepten waarvan het deeg niet vloeibaar is. Een eetelepel ahornisiroop is qua zoetsterkte vergelijkbaar met een eetlepel suiker. De glycemische waarde ligt echter wel rond de zestig; alhoewel ahornsiroop een hogere voedingswaarde heeft en geenszins zo geraffineerd is als suiker, is het beter het niet in al te grote hoeveelheden te gebruiken. Palmsuiker heeft ook een lage glycemische waarde van rond de dertig. Het laat je bloedsuikerspiegel dus aardig met rust, toch blijven het suikers, dus gebruik er niet al te veel van. De verhouding is 1:1 dus een eetlepel kristalsuiker kun je vervangen door evenveel palmsuiker.

gezonde appelgebakjes

Ingrediënten voor 12 gebakjes:

  • 2 appels
  • 200 g speltmeel
  • 50 g amandelmeel
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 tl kaneel
  • 1 el palmsuiker
  • 1 dl ahornsiroop
  • 1 potje magere yoghurt (60 ml)
  • 75 g blanke amandelen (je kan naar smaak meer of minder amandelen gebruiken)
  • 2 eieren
  • 1 el kokosolie

Bereiding:

  • Verhit de oven tot 200°C.
  • Schil de appels, ontdoe ze van het klokhuis, snij ze in blokjes en zet die even opzij.
  • Doe het speltmeel, amandelmeel, bakpoeder en kaneel in een kom.
  • Meng de palmsuiker, ahornsiroop, yoghurt, kokosolie en eieren in een andere kom.
  • Hak de amandelen grof en doe de helft ervan bij het meelmengsel. Spatel nu de vochtige door de droge ingrediënten. Meng er de blokjes appel door, maar meng te te lang en te grondig: een klonterige beslag geeft geen luchtige gebakjes.
  • Zet de plaat ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven. Ze moeten gerezen en goudkleurig zijn.
  • Haal ze uit de oven en laat ze ongeveer 5 minuten in de plaat staan voordat je ze voorzichtig uit de holletjes haalt en ze op een rooster legt om af te koeken.

 

Geef een reactie

