Appelkruimeltaart

13 Jul

Dit is een heerlijke relatief ‘gezonde’ appelkruimeltaart. Het is geïnspireerd op mijn favoriete taart: appelcrumble. Ik heb ze net iets gezonder en met minder boter en suiker proberen te maken :-). De appelkruimeltaart bevat vooral natuurlijke suikers zoals ahornsiroop en dadels. Eigenlijk wou ik de gezonde appeltaart maken van de super leuke blog ‘Focus on Foodies’, maar helaas had ik niet genoeg kokosolie in huis en een aantal ingrediënten had ik gewoonweg niet in de kast staan. Ik heb dan maar mijn eigen variatie gemaakt en gelukkig vonden al mijn tafelgenoten ze heel lekker!!

'Gezonde' appelkruimeltaart

Ingrediënten voor 1 taart:

De bodem:

  • 130 g kokosolie
  • 50 ml ahornsiroop
  • 200 g volkorenmeel
  • 70 g amandelmeel
  • een snuifje zout

De vulling:

  • 3 appels in blokjes
  • een snuifje kaneel
  • een beetje citroensap
  • optioneel: noten of rozijnen

De crumble:

  • 50 g volkorenmeel
  • 60 g amandelmeel
  • 30 g kastanjemeel
  • 30 g dadels
  • 1 el palmsuiker of kokosbloesemsuiker
  • 2 tl kaneel
  • 30 g roomboter
  • 20 g amandelen

Bereiding:

  • Meng in een grote kom alle ingrediënten voor de bodem en kneed goed door elkaar. Wikkel in aluminiumfolie en laat even rustig in de koelkast (30 min)
  • Maak ondertussen de crumble. Mix alle ingrediënten in een keukenmachine of mixer. Zorg dat het een crumble blijft, dus mix het zeker niet te lang zodat het brokkelig blijft. Zet het apart in de koelkast in een potje met aluminiumfolie.
  • Schil de appels en snijd iedere appel in parten en daarna in blokjes. Doe in een kom en meng met kaneel en het citroensap en eventueel rozijnen of noten. Ik heb het gemaakt zonder noten of rozijnen. Zelfs het citroensap heb ik achterwege gelaten.
  • Vet een springvorm (20 cm) in met wat kokosolie of olijfolie.
  • Pak het deeg voor de bodem en bekleed daarmee de springvoorm. Zorg dat zowel de bodem als een stuk van de zijkant goed bedekt zijn. Hoe hoger het deeg aan de zijkant, hoe hoger je appeltaart straks.
  • Vul de springvorm met de appelvulling en druk een beetje aan.
  • Pak nu de crumble en strooi die over de taart.
  • Bak de appelkruimeltaart nu in ongeveer 45-50 minuten goudbruin in een voorverwarmde oven van 180°C. Let op, iedere oven is anders dus houdt je appeltaart ondertussen wel in de gaten!
  • Laat de appeltaart even een kwartiertje afkoelen en haal hem dan uit de springvorm. Serveer met een bolletje vanille-ijs. Eet smakelijk!
Lekker met een bolletje vanille-ijs

Lekker met een bolletje vanille-ijs

2 Reacties to “Appelkruimeltaart”

  1. junglefrog juli 13, 2013 bij 11:31 pm #

    Een gezondere apple-crumble kan natuurlijk nooit kwaad! 😉 Lekker!

    • julivwee juli 16, 2013 bij 7:22 am #

      Ja, ik ga meer proberen om gezond te bakken. Het is wel niet altijd gemakkelijk om weinig suiker en boter te gebruiken 🙂

Geef een reactie

