Pitten en zaden

9 Sep

Pitten en zaden zijn niet enkel voor de vogeltjes, wij eten ze ook meer en meer. Als je ‘healthy’ wil zijn, mag je zeker niet vergeten om zaden en pitten elke dag in je gerechten te verwerken. Moeilijk? Nee hoor, een schepje lijnzaad bij je yoghurt met fruit, wat lijnzaad in je havermout of een pittenmix door je salade.

Zaden en pitten zijn afkomstig uit planten en ontwikkelen zich als ‘vrucht’ waaruit een nieuw plantje kan ontstaan. Bij sommige planten zijn de zaadjes afkomstig uit de bloem (bijvoorbeeld sesamzaad, lijnzaad en maanzaad), bij andere zitten ze midden in de vrucht (pompoenpitten), of in een dennenappel (pijnboompitten). Na het drogen (en soms pellen) van de zaden zijn ze klaar om op onze bordjes te belanden.

Waarom moeten we ze nu gaan eten? Voor de vele goede voedingsstoffen; ze zijn rijk aan eiwitten, gezonde vetten, vezels, vitamines en mineralen. Meest bijzonder is de prachtige verhouding van vetten: zaden zijn rijk aan onverzadigde vetzuren en sommige zaden bevatten ook nog omega-3 vetzuren. Ons lichaam is niet in staat om omega-3 en omega-6 zelf aan te maken, dus moeten we dit uit onze voeding halen. Vezels zijn voor het lichaam heel belangrijk omdat ze zorgen voor een goede darmwerking en spijsvertering. De combinatie van vezels, eiwit en vet in de zaden zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel waardoor het lichaam langer een verzadigd gevoel behoud en dat zorgt op zijn beurt voor minder trek.

Large assortment of edible seeds

Hier enkele tips om te koken met zaden:

  • Zonnebloempitten of pompoenpitten zijn licht geroosterd lekker in salades
  • Voeg zaden of pitten toe aan pannekoek- of cakebeslag
  • Roer zaden en pitten door havermout
  • Strooi geroosterde sesamzaadjes over groente (bijvoorbeeld broccoli), of wentel er een stukje zalm in zodat er een lekker korstje ontstaat tijdens het bakken.
  • Voeg gebroken lijnzaad of chiazaadjes toe aan een smoothie
  • Vul (zelfgemaakte) muesli aan met een flinke schep zaden en pitten
  • Kook pitten en zaden mee in rijst of couscous
  • Voeg zaden of pitten toe aan het basisrecept voor koekjes of muffins

Meer informatie over enkele zaden:

  • Pompoenpitten: de kern van de grote, bruine zaden die in een pompoen zitten. Ze bevatten vitamine E, fosfor, magnesium, ijzer en koper. Ook hebben ze een antibacteriële en antivirale werking. Lekker in brood en door rijst. Geroosterde ook lekker door een salade.
  • Zonnebloempitten: de gepelde zaden uit het hart van de zonnebloem. Met en zonder schil verkrijgbaar, maar de schil is niet eetbaar. De kleine, lichtbrune pitten smaken een beetje nootachtig en zijn rijk aan vitamines E, B, B6 en B12 en de mineralen koper, magnesium, fosfor en seleen. Daarnaast heeft het eten van zonnebloempitten een cholesterolverlagende werking. Lekker in brood, salades en over koekjes.
  • Sesamzaad: de zaadjes van de sesamplant, een kruidachtige plant die oorspronkelijke uit Afrika komt. Sesamzaadj zit o.a. vol onverzadigde vetzuren, eiwitten, vitamines E en B en de mineralen magnesium, calcium en fosfor. Ook stimuleert sesamzaad de werking van de lever waardoor je afvalstoffen sneller kwijt geraakt. Lekker in brood, door salades, door wokgerechten of als garnering van groenten.
  • Lijnzaad: de zaadjes van de vlasplant. Deze donkerbruine, glanzende zaadjes zijn een goede bron van omega-3 vetzuren. Ook bevatten ze veel magnesium en fosfor. Lijnzaad bevat veel vezels en is daarom goed voor de spijsvertering. Het bevat een speciale vezelsoort die ervoor zorgt dat voedingsstoffen beter door het lichaam kunnen worden opgenomen. Lijnzaad is in de hele of gebroken variant verkrijgbaar. Lekker in smoothies, muesli, cakes, koekjes en brood.
  • Maanzaad: zaadjes afkomstig uit de papaverplant. Deze kleine, blauwgrijze bolletjes hebben een zoete nootachtige smaak. Ze zijn niet zo rijk aan vitamines, maar bevatte daarentegen wel erg veel mineralen zoals fosfor, magnesium, ijzer en calcium. Lekker in boord, cake, salades, yoghurt en smoothies.
  • Pijnboompitten: de eetbare pitten van de pijnboom. De smaakvolle, olierijke pitten zitten vol met de mineralen mangaan, fosfor, ijzer en magnesium. Daarnaast zit er pinoleenzuur in pijnboompitten: deze stof zorgt ervoor dat het hongergevoel weggaat. Eet ze niet rauw, want dan remmen ze de schildkierfunctie. Geroosterde pijnboompitten zijn lekker door salades of pasta.
  • Chiazaad: de zaden van een plant uit de muntfamilie. Chiazaad wordt de laatste jaren steeds meer erkend als superfoofd, omdat de zaadjes rijk zijn aan veel verschillende gezonde stoffen. Zo bevatten ze veel omega-3, plantaardig eiwit, vezels en calcium. Ook vertraagt het de omzetting van koolhydraten naar suikers, waardoor het een gunstig effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Deze zaadjes zijn erg licht, dus er moet flink wat van gegeten worden voor ze resultaat geven. Week chiazaad voor gebruik en roer het dan door yoghurt of smoothie.

Inspiratie: Gezond eten

Advertenties

7 Reacties to “Pitten en zaden”

  1. junglefrog september 9, 2013 bij 11:39 pm #

    Ben gek op pitjes en zaden en gooi ze zo vaak mogelijk overal en nergens in! Lekker!

  2. Nicky september 10, 2013 bij 12:01 pm #

    Wat een leuk artikel!
    Ik eet veel zaden en pitten, je kan ze zo makkelijk overal doorheen gooien.
    Gezond en ook nog eens erg lekker!

  3. Anne september 10, 2013 bij 2:19 pm #

    Ik gebruik heel graag zaden en pitten, die geven toch vaak net wat extra’s aan een gerecht. Dat ze nog gezond zijn ook is natuurlijk een fijne bijkomstigheid 😉 Handig informatief artikel!

  4. puursuzanne september 10, 2013 bij 5:06 pm #

    Leuk stukje! Ik was vooral verbaasd waar pijnboompitten vandaan kwamen. Ik had werkelijk geen idee.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Homemade granola met braambessen en yoghurt | Loopgekke keukenprinces - september 11, 2013

    […] dan bewaar in een luchtdichte pot. Je kan eigenlijk vanalles in je granola doen: noten naar keuzen, pitten en zaden, wat gedroogd fruit en dan  alles mengen in een kom, op de bakplaat, even de oven in, een paar […]

  2. Homemade granola met braambessen en yoghurt » Loopgekke Keukenprinces - november 18, 2013

    […] dan bewaar in een luchtdichte pot. Je kan eigenlijk vanalles in je granola doen: noten naar keuzen, pitten en zaden, wat gedroogd fruit en dan  alles mengen in een kom, op de bakplaat, even de oven in, een paar […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: