Homemade granola met braambessen en yoghurt

11 Sep

Zelf granola maken is helemaal niet moeilijk en veeeel gezonder dan de kant-en-klare verpakkingen in de supermarkt (zoals je misschien al weet probeer ik zo weinig mogelijk kant-en-klaar te kopen, want als je naar de vele soorten suikers en E-nummers kijkt, is je goesting meestal over). Ik maak meestal een grote hoeveelheid die ik dan bewaar in een luchtdichte pot. Je kan eigenlijk vanalles in je granola doen: noten naar keuzen, pitten en zaden, wat gedroogd fruit en dan  alles mengen in een kom, op de bakplaat, even de oven in, een paar keer omscheppen, laten afkoelen en je hebt een pot/bus vol met zelfgemaakte granola.

Hiermee kan je echt variëren: voeg de noten, pitten, zaden en gedroogd fruit toe dat jij het lekkerst vindt.

Hiermee kan je echt variëren: voeg de noten, pitten, zaden en gedroogd fruit toe dat jij het lekkerst vindt.

 

Heerlijk als ontbijt met vers fruit en yoghurt.

Voor 1 pot granola: 

  • 250 gram havervlokken
  • 50 gram amandelsnippers of amandelnoten (of andere noten naar keuze zoals walnoten, cashewnoten)
  • 30 gram zonnebloempitten
  • 30 gram pompoenpitten
  • 10 gram sesamzaadjes
  • 10 gram lijnzaad
  • 1 el kaneel
  • 1/4 tl zeezout
  • 2 el boter of kokosolie
  • 100 ml ahornsiroop of agavesiroop
  • 150 gram gedroogde vruchten als rozijnen, stukjes appel, abrikozen, dadels (optioneel)

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 170 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.Neem een kom en meng hierin de havervlokken, noten, zonnebloempitten, pompoenzaden, kaneel en zout.
  • Smelt in een steelpan de boter of kokosolie tot het net gesmolten is. Roer hier de ahornsiroop of agave in. Schenk dit over de droge ingrediënten en roer goed om.
  • Stort het mengsel op de bakplaat en verdeel goed. Bak het ongeveer 30 – 45 minuten en roer af en toe om. Zorg dat de granola niet verbrandt. Hoe bruiner de granola, hoe knapperiger. Als het klaar is, laat het nog even op de bakplaat afkoelen.
  • Voeg nu eventueel gedroogd fruit toe en bewaar in een plastic doos met deksel.
Tip: Zorg dat er geen gedroogd fruit in het mengsel zit voordat je het in de oven doet. Dit verbrand namelijk erg snel en geeft een bittere smaak aan alles. 
Serveer als ontbijt met yoghurt en vers fruit, zoals braambessen.
granola met yoghurt en braambessen
 
6 Reacties to “Homemade granola met braambessen en yoghurt”

  1. puursuzanne september 11, 2013 bij 12:26 pm #

    Dit moet ik toch ook echt eens gaan maken.
    Bedankt voor de tip!

    Liefs,

    Suzanne

  2. Melissa januari 29, 2014 bij 12:47 pm #

    Ik heb er laatst ook gemaakt maar ik had witte pompoenpitten gekocht en die vind ik nogal taai. Blijkbaar zijn die meer geschikt om te roosteren.
    Ik merk nu dat er ook groene pompoenpitten zijn, maar kunnen die dan “rauw” gebruikt worden of moeten die ook geroosterd worden?

    Ben nog niet zo ervaren met mijn nieuwe manier van eten/ontbijten maar vroeg me dit wel af.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat kan je allemaal doen met granola of muesli? | Loopgekke keukenprinces - september 12, 2013

    […] poste ik een recept van hoe je jouw eigen granola kan maken. Je kan best een grote hoeveelheid maken en bewaren in een luchtdichte pot. Nu zie ik […]

  2. Wat kan je allemaal doen met granola of muesli? » Loopgekke Keukenprinces - november 19, 2013

    […] poste ik een recept van hoe je jouw eigen granola kan maken. Je kan best een grote hoeveelheid maken en bewaren in een luchtdichte pot. Nu zie ik […]

Geef een reactie

